ژست روشنفکری ممنوع . هنر مانند مکانیک و فیزیک نیست. هر کسی که توان دیدن و شنیدن داشته باشد این اجازه را دارد تا در مورد یک اثر هنری صحبت کند. بدون نیاز به تحصیلات آکادمیک. زیرا هنر برای مخاطب خودش ساخته شده است و مخاطب انتخاب نمیشود. چه یک تابلو نقاشی باشد چه یک فیلتر خاص در نورپردازی یک صحنه. دامنه مخاطب هنر قسمتی از جامعه هنری نیست. هنر برای هنرمندان خلق نمیشود. هنر برای کل جامعه خلق میشود. از این رو هیچ کس حق ندارد به شخصی بگوید تو از هنر چیزی نمیدانی پس در مورد آن صحبت نکن.
هر کس به اندازه ادراک خودش میتواند در مورد اثر هنری صحبت کند حتی اگر تخصصی در آن زمینه نداشته باشد. مثلا شما در مورد لنز دوربین هیچ اطلاعاتی ندارید اما این دلیل محکمی است که نتوانید در مورد فیلمبرداری یک فیلم نظر بدهید؟ شما میتوانید بگویید فیلمبرداری آن فیلم را دوست دارید یا نه. حتی بگویید فیلمبردای فیلم از نظر شما خوب است یا نه.
این مقدمه را گفتم تا مشخص کنم دیدگاهم در مورد هنر و مخاطب آن چیست و برای هر نظری در هر موردی احترام قایل هستم. حتی در مورد اندی وارهول و قوطیهای سوپ کمپبل یا در مورد سالوادور دالی و تداوم حافظه اش. اگر کسی بیایید و بگوید شاهکار است مورد احترام است. اگر کسی بیاید و بگوید مسخره است و احمقانه باز هم مورد احترام است نظرش.
حرفی که میخواهم بزنم از جنس دیگری است.
شما این اجازه را دارید که بگویید هانس زیمر از نظر شما برترین آهنگساز تاریخ سینماست. دیگران هم این اجازه را دارند تا از شما بپرسند "چرا؟".
مشکل هانس زیمر نیست . در استادی هانس زیمر هیچ شکی نیست. بر منکرش لعنت. سوال اینجاست. آیا فردی که میگوید بهترین آهنگساز هانس زیمر است بر اساس سلیقه اش دارد این جمله را بیان میکند؟ خودش است که دارد این پیام را میدهد؟ اگر چنین باشد مطمئنا حق دارد نظرش را بیان کند و ما هم دهانمان را میبندیم. کور شود هر آنکه نتواند دید. پس مشکل کجاست؟
مشکل از شبکه های اجتماعی شروع میشود. یک فردی که اصلا در این نوشتار مهم نیست کیست و چه تخصص و تحصیلات و هدفی دارد قسمتی از موسیقی متن فیلم میانستارهای کریستوفر نولان را در صفحه اینستاگرام خودش میگذارد و آن نوشته دست به دست میچرخد یا به قول متخصصین شبکه های مجازی وایرال میشود و بعضی دیگر از افراد فعال در عرصه سینما با تاثیر پذیری از وایرال شدن آن پست اقدام به انتشار موضوع مشابه میکنند و موضوع به قدری گسترش پیدا میکند که وقتی شبکه اجتماعی خود را باز میکنید امکان ندارد در طول روز به موسیقی از هانس زیمر برخورد نکنید.
تا اینجای کار هیچ مشکلی وجود ندارد اما تاثیر این وایرال شدن یک موضوع ایجاد اشکال در ذهن مخاطب میکند. باعث بوجود آمدن ژست روشنفکری در کاربران میشود که اصلا هم دارای ارزش نیست این ژست.
در ابتدای نوشته مشخص کردیم که هیچ کس حق ندارد به شخصی که به یک موضوع خواص هنری ابراز علاقه میکند ایراد بگیرد و هر کسی آزاد است نظر خودش را بیان کند. اما اینجا با پدیده ای مواجه میشویم که چندان خوب نیست. ژست روشنفکری ، پدیده دروغ گفتن به خود برای مقبولیت در شبکه های اجتماعی . برای خاص نشان دادن خود در یک موضوع. همین موضوع را در مورد داستان عامهپسند (Pulp Fiction) کوئنتین تارانتینو شاهدش هستیم. چند نفر در اطراف شما هستند که میگویند فیلم داستان عامه پسند بهترین فیلم زندگیشان است؟ چند لحظه بعد کریستوفر نولان بهترین کارگردان زندگیشان است؟ چند لحظه بعد هانس زیمر بهترین آهنگساز ؟
این که اینها انتخاب افراد است هیچ شکی نیست اما انتخاب آزاد است ؟ یعنی فرد تحت تاثیر جو موجود نظر نداده باشد و نظر خودش باشد قابل احترام است اما اگر بخواهد وانمود کند به چیزی که نیست دیگر این وانمود کردن و نفاق از طرف دیگر قابل احترام نیست.
فردی که میگوید هانس زیمر بهترین است اگر سلیقه خودش است باید به آن احترام گذاشت اما اگر دارد محتویات شبکه های اجتماعی را بازپخش میکند باید از او سوال پرسید: آهنگساز رده دومت کیست؟ رقیبان قدرتمند هانس زیمر در سینما کیستند؟
نظرش را در مورد برنارد هرمن . انیو موریکونه . جری گلدسمیت . جان ویلیامز . جیمز هورنر . ای.آر. رحمان و ... بپرسید. اگر دست و پایش را گم کرد ادامه ندهید. اگر نظرش را در مورد دیگر آهنگسازان بیان کرد سکوت کنید و به نظرش احترام بگذارید. حتی اگر راجب هیچ کدام از اینها اطلاعی نداشت باز هم به نظرش احترام بگذارید اما به او بفهمانید که دوست ندارید لیست ها و اسم های شبکه های اجتماعی را برایتان بازگو کند. ژست روشنفکری او را برای خودش بشکنید نه برای خودتان.
اگر بهترین فیلم تارانتینو قصه عامه پسند است بدترینش کدام است ؟ شما که لقب بهترین را میدهید حتمی اثار دیگر این کارگردان را دیده اید که رده بندی بهترین را دارید و این اولین سر لیست بهترین است. پس ما بدبخت بیچاره ها را از اشتباهاتمان رها کنید و مارا هدایت کنید.https://twitter.com/_moviedoc_/status/1253827080355184641
https://www.aparat.com/v/VSopm
سال 1923 در تاریخ سینما چندین اثر شاخص داشته است اما برتری با موضوع طنز بوده است. در این سال چندین اثر مهم سینمایی ساخته شده است که حتی تا با امروز از آنها یاد میشود و درباره آنها بحث میشود. در این سال چارلی چاپلین دو فیلم را روانه اکران کرد و رقیب قدرتمندش باستر کیتون نیز سه فیلم را بر پرده سینما داشت. اولین فیلم هجو در این سال ساخته شد. فیلم ایمنی آخر از همه با بازیگری هارولد لوید که هنوز در مورد حقه های سینمایی آن گفتگو میشود نیز محصول سال 1923 بوده است است. در ادامه ده فیلم برتر امسال را به صورت کلی معرفی میکنیم.
فیلم ده فرمان در سینما دو بار ساخته شده است. اولین ده فرمان در سال 1923 ساخته شد. این فیلم بودجه کمی داشت و آن عظمتی که سازندگان فیلم خواهان آن بودند را نداشت. در سال 1956 که سینما کیفیت بهتر و قدرت بالاتری برای به تصویر کشیدن داستان های مذهبی را داشت فیلم ده فرمان توسط همان کارگردان فیلم اول ساخته شد.
Director: Cecil B. DeMille
Writer:Jeanie Macpherson
Stars:Theodore Roberts. Charles de Rochefort. Estelle Taylor
زائر فیلمی کوتاه و صامت، به کارگردانی چارلی چاپلین با بازی چارلی چاپلین، ادنا پرویانس..فیلم زائر در دوره خودش از جنجالیترین فیلمهای چاپلین محسوب میشد. مدت فیلم حدود ۴۰ دقیقه است. روی لباس زندان چاپلین در فیلم عدد ۲۳ درج شده است.
Director: Charles Chaplin
Writer: Charles Chaplin
Stars: Charles Chaplin. Edna Purviance. Syd Chaplin
گوژپشت نتردام فیلمی در ژانر رمانتیک است. از بازیگران آن میتوان به لان چینی، پتسی روت میلر، نورمن کری، تالی مارشال و ریموند هاتون اشاره کرد.
Director: Wallace Worsley
Writers: Victor Hugo
Stars: Lon Chaney. Patsy Ruth Miller. Norman Kerry
این فیلم به لحاظ استفاده از ریتم سریع و تکنیکهای نورپردازی از آثار انقلابی دورهٔ خود بهشمار میرود.
مدت زمان فیلم اصلی چیزی حدود چهارصد دقیقه بوده است.
Director: Abel Gance
Writer: Abel Gance
Stars: Gabriel de Gravone. Pierre Magnier. Georges Térof
ایمنی آخر از همه! فیلمی صامت در سبک کمدی به کارگردانی فرد سی. نیومیر با بازی هارولد لوید است. این فیلم شامل یکی از مشهورترین صحنههای دورهٔ سینمای صامت است: لوید در نمای خارجی یک آسمانخراش بالای اتومبیلهای در حال عبور در خیابان، عقربههای ساعتی بزرگ را محکم گرفته و از آن آویزان شدهاست.
Directors: Fred C. Newmeyer
Writers: Hal Roach
Stars: Harold Lloyd. Mildred Davis. Bill Strother
صحنه بالا رفتن از ساختمان را در اینجا میتوانید ببینید.
مهماننوازی ما یک فیلم صامت در سبک کمدی رمانتیک به کارگردانی باستر کیتون است که در سال ۱۹۲۳ منتشر شد. از بازیگران آن میتوان به باستر کیتون، جو کیتون، ناتالی تلمج و جو رابرتز اشاره کرد.
Directors: Buster Keaton
Writers: Jean C. Havez
Stars: Buster Keaton. Natalie Talmadge.Joe Keaton
زن پاریسی فیلمی صامت، به کارگردانی چارلی چاپلین با بازی ادنا پرواینس، کلارنس گلدارت، کارل میلر، لیدیا نات، چارلز کی. فرنچ و آدولف منژو محصول سال ۱۹۲۳ است.
زنی از پاریس اولین فیلم چاپلین در کمپانی فیلمسازی یونایتد آرتیستس است که در سال ۱۹۲۳، به صورت سیاهوسفید و صامت ساخته شد. زن پاریسی تنها فیلم چاپلین است که خود او در آن بازی نمیکند. ادنا پرواینس بازیگر اصلی فیلم است. او مهمترین بازیگر زن فیلمهای کوتاه چاپلین بود که در بیش از ۳۰ فیلم با هم همکاری داشتند. این فیلم آخرین همکاری مشترک این دو بود.
Director: Charles Chaplin
Writer:Charles Chaplin
Stars: Edna Purviance. Clarence Geldart. Carl Miller
خیابان فیلمی صامت از سینمای آلمان به کارگردانی کارل گرونه است که در سال ۱۹۲۳ میلادی منتشر شد. از بازیگران آن میتوان به ماکس شرک اشاره کرد. این اثر، در تاریخ سینمای آلمان فیلم مهمی به شمار میرود. فیلم به جز چند مورد محدود، کاملاً عاری از میاننویسهای مرسوم سینمای صامت است و تا حد امکان احساسات و روابط با تصاویر بیان میشوند.
Director:Karl Grune
Writers: Karl Grune, Carl Mayer
Stars: Anton Edthofer. Aud Egede-Nissen. Leonhard Haskel
خلاصه داستان این فیلم باستر کیتون اینگونه است. کیتون که دچار شکست عشقی شده است، سوار بر قایقی کوچک، به دریا میزند. پس از مدتی سرگردانی، به یک کشتیِ شکارِ نهنگ بر میخورد که «لاو نست» نام دارد و ناخدایی خشن و سختگیر آن را هدایت میکند. بیرحمی ناخدای «لاو نست» به حدی است که کارکنان و خدمه کشتی را بابت کوچکترین اشتباهی به دریا میاندازد. یک بار که پیشکارِ شخصیِ ناخدا، به اشتباه چایِ داغ را روی دستش میریزد؛ ناخدا او را به دریا میاندازد و کیتون را جایگزین او میکند. از اینجا به بعد، کیتون تلاش زیادی میکند تا به سرنوشت سایر خدمه کشتی مبتلا نشود و علیرغم چند اشتباه، سرانجام موفق هم میشود.
مدت زمان فیلم 20 دقیقه است.
Directors: Buster Keaton. Edward F. Cline
Writers: Buster Keaton. Jeffrey Vance
Stars:Buster Keaton. Joe Roberts. Virginia Fox
تماشای آنلاین فیلم در اینجا
اولین فیلم هجویه تاریخ سینما. فیلمی در ژانر کمدی رمانتیک و هجویه به کارگردانی باستر کیتون و ادوارد اف کلاین است که در سال ۱۹۲۳ منتشر شد. از بازیگران آن میتوان به باستر کیتون، والاس بیری، جو رابرتز، و لایونل بلمور اشاره کرد.
Directors: Edward F. Cline . Buster Keaton
Writers:Clyde Bruckman
Stars: Buster Keaton. Margaret Leahy. Wallace Beery
قسمت هایی از فیلم را در اینجا میتوانید مشاهده کنید.